
Van: drs. J. Poot <jp@visionplaza.nl>
Onderwerp: Weigering advertentie

Datum: 21 januari 2011 17:37:27 GMT+01:00
Aan: j.vandermarl@persgroep.nl, m.vandenheuvel@volkskrant.nl

1 bijlage, 93,6 KB

De Volkskrant

t.a.v. de directie en hoofdredactie 

PER E-MAIL: j.vandermarl@persgroep.nl

m.vandenheuvel@volkskrant.nl (secretaresse hoofdredactie)

Mijne heren, 

De heer G. Post Uiterweer heeft u tevergeefs verzocht om een schriftelijke verklaring over 
de weigering mijn advertenties Tot 2 jaar cel veroordeelde crimineel bedreigt Chipshol-
directeur: in wiens opdracht? en Hebt u vertrouwen in onderzoek Amsterdams 
kindermisbruik? te plaatsen. Aangezien de directie van NRC Handelsblad evenals de heer 
Minderop van de Telegraaf wel zijn verzoek gehonoreerd hebben, bevreemdt mij dit. 
Temeer omdat de Volkskrant het leeuwendeel ca. € 700.000 van de ruim € 1 miljoen 
advertentieopbrengsten geincasseerd heeft.

Mijn door u geweigerde advertenties heb ik vergeleken met het uitstekende informatieve 
en uitvoerige artikel Topambtenaren in pedonetwerk, seksdossier in doofpot beland 
door Joost de Haas en Bart Mos verschenen in de Telegraaf van 16 juni 2007 van bijna 2.000 
woorden (1.629 + 296). Dat is zo’n beschuldigend artikel met zoveel harde feiten dat ik dit 
als bijlage 1 in De Demmink Doofpot  van 20 mei 2010 opgenomen heb. Zeker mijn eerste 
door u geweigerde advertentie Tot 2 jaar cel veroordeelde crimineel bedreigt Chipshol-
directeur: in wiens opdracht? komt daarmede vergeleken onschuldig over. De tweede 
geweigerde advertentie Hebt u vertrouwen in onderzoek Amsterdams kindermisbruik? 
gaat wat verder maar is grotendeels aan Die Welt d.d. 8 maart 2004 (bijlage 41) ontleend en 
is derhalve kritiek op dit gezaghebbende Duitse dagblad. In beide advertenties wordt aan 
het eind terloops Demmink resp. D. genoemd.

Weliswaar spreekt de Telegraaf over de topambtenaar van Justitie maar de ingewijde - 
zeker Demmink - weet dat daarmede de sg bedoeld wordt. Wie daar over nog mocht 
twijfelen, krijgt zekerheid van de heer Hans Laroes van de NOS in zijn uitvoerige 

mailto:j.vandermarl@persgroep.nl
mailto:m.vandenheuvel@volkskrant.nl


verdediging van Lex Runderkamp die over de Wabeke Papers gepubliceerd heeft (bijlage 2: 
pag. 111 t/m 126). Laroes noemt man en paard, geeft vergaande, zij het zakelijke informatie 
over zijn gesprekken met Demmink en diens advocaat Knijff. Een enkel voorbeeld “…
terwijl Demmink in zijn gesprekken heeft toegegeven dat hij op jonge mannen valt” (pag. 122 en 
124) voorts “… dat hij nooit om de leeftijd van de jongens prostituees had gevraagd” (pag. 124). 
Aanvankelijk blijft deze NOS topman standvastig maar bezwijkt uiteindelijk onder de 
zware druk van beide zwaargewichten. Sindsdien zwijgt NOS Journaal over Demmink als 
het graf.

NB. De befaamde NOS-journalist Jeroen de Jager die medio vorig jaar over Demmink had 
willen publiceren in NOS radio en tv is van het Demmink-dossier afgehaald.

Iedereen vraagt zich af hoe het mogelijk is dat in deze tijd van financiele recessie met 
structureel aflopende advertentieopbrengsten vooraanstaande dagbladen 2 advertenties 
geweigerd hebben, terwijl vergelijkbare advertenties over sg Demmink in 2010 wel werden 
geplaatst.

NB. Tot voor kort heeft Chipshol voor het merendeel aan Volkskrant, daarna aan NRC 
Handelsblad en Telegraaf ruim € 1 miljoen aan advertenties uitgegeven.

De belangstelling van onze bevolking voor Demmink is nl. uitzonderlijk. Na publiciteit in 
Metro - dat de advertentie tevoren op ons verzoek heeft gecheckt en geen bezwaar tegen 
plaatsing had, andere kranten boden zich zelfs aan - kwamen op onze site 
www.schipholwanbeleid.nl ca. 3.000 bezoekers binnen 24 uur en ontving ik ca. 100 reacties 
per email.

Iedereen begrijpt dat genoemde 3 dagbladen niet uit eigen beweging publicatie tot 2 keer 
achter elkaar geweigerd hebben. De sleutel daarvoor levert de bovengenoemde publicatie 
van Laroes. “De media spreken steeds over “eerste topambtenaar” van Justitie. Minister Donner 
dreigt alle media voor de rechter te slepen die de ambtenaar nader identificeren, zwart JP” 
(pag. 119).

In Hongarije wordt via een onlangs aangenomen wet de persvrijheid beknot, anders 
gezegd wordt de pers monddood gemaakt met boetes oplopend tot € 90.000 voor de 
overheid onwelgevallige artikelen. Alle EU lidstaten zijn daarover terecht verontwaardigd. 
Gisteravond zag ik op de Duitse tv (ZDF) hoe Orban onder vuur genomen werd in het 
Europese Parlement door Schultz, voorzitter socialistische fractie. Letterlijk zei hij: “In einer 
Demokratie kontrollieren die Medien die Macht nicht umgekehrt kontrolliert die Macht die 
Medien”. Echter Nederland gaat nog verder door het verbod van advertenties 
onwelgevallig voor een vermeend pedofiele sg beschermd door 3 ministers van Justitie. 
Ook door Hirsch Ballin en Opstelten die zodoende de vrijheid van meningsuiting aantasten 
nota bene zonder de vereiste wetgeving! De pers is op het hellend vlak door toe te geven 

http://www.schipholwanbeleid.nl/


aan de druk van een vermeende pedofiele secretaris-generaal en zijn ministers van Justitie. 
Uiteraard kan ik daarin niet berusten. Chipshol zal zich daarom gedwongen zien zich o.a. 
tot de EU te wenden.

NB. Het tij is niet te keren en zal dan een stormvloed worden zoals in Tunis. Overigens 
niet alleen daar.

Gaarne zou ik met directie en hoofdredactie willen spreken als ik weer in Nederland 
aanwezig moet zijn voor verdere getuigenverhoren van toprechters, waarschijnlijk 
volgende maand.

Met vriendelijke groet,

Drs. J. Poot

3908d bijlage.pdf (93,6 KB)


