3 20-01-04 | Runderkamp Papers

Bron: NOS, Sub categorie: Directe publiciteit

[uc

Raad voor de Journalistiek
t.a.v. Mw Mr D.C. Koene
Secretaris

p/a Joh. Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

20-01-2004

035-6778064 035-6778064 Demmink / Runderkamp, Laroes en NOS
Journaal

Geacht college,

Op 14 januari heeft mr Joris Demmink een klacht ingediend tegen Lex Runderkamp, redacteur
in dienst van het NOS-Journaal, ondergetekende in zijn hoedanigheid van hoofdredacteur van
het NOS-Journaal en ,,het medium NOS-Journaal (de rechtspersoonlijkheid bezittende
Stichting Nederlandse Omroepstichting)”

_’'Wij zullen in deze brief inhoudelijk op de klacht van mr Demmink, verwoord door mr H.J.A.
Knijff, ingaan. Maar eerst dit:

LUVoor alles wat het NOS-Journaal doet of nalaat bezit ik, als hoofdredacteur, de
cindverantwoordelijkheid. Mijns inziens gaat het om het journalisticke equivalent van de
ministeriéle verantwoordelijkheid. In die zin ben ik ook direct verantwoordelijk voor alles wat
Lex Runderkamp in deze kwestie heeft gedaan of nagelaten. Naar mijn idee is het logisch de
klacht tot mij te beperken, aangezien er geen licht kan zitten tussen wat Runderkamp
eventueel te verwijten valt en mijn volle verantwoordelijkheid daarvoor.

IVia U zou ik de klagende partij willen verzocken de klacht tegen de Stichting Nederlandse
Omroepstichting in te trekken, en zoniet U te vragen hem niet-ontvankelijk te verklaren en wel
op basis van het volgende: de Stichting waarvan hier sprake is —daar ga ik althans van uit- is de
in de wet beschreven bestuurlijke entiteit die de zgn nitzendconcessie bezit, de organisatie die
nu bekend staat als ‘Publieke Omroep’, geleid door een Raad van Bestuur. Deze Stichting
beheert en bestuurt het totale complex dat publicke omroep heet en bezit geen
(eind)verantwoordelijkheid voor de inhoud van programma’s.

-'De Stichting is te vergelijken met een holding, c.q. een vitgeversmaatschappij die kranten en/of
tijdschriften uitgeeft. Via zogenoemde programma- dan wel redactiestatuten is de volle
inhoudelijke onathankelijkheid ten opzichte van stichting c.q. bestuur (c.q. directie) geregeld

als het gaat om de positie van de hoofdredacteur. De Stichting kan, mag (en naar ik tot nu toe
vaststel) wil zich niet bemoeien met het journalistiek opereren van in mijn gevai het
NOSJournaal.

117



Deze scheiding van verantwoordelijkheid (beschreven in het via onze website beschikbare
programmastatuut) is van fundamenteel belang in de journalistick. Vaststellen van inhoudelijke
verantwoordelijkheid van de Stichting voor bestreden publicaties is in mijn ogen fundamenteel
ongewenst.

Indien het toch tot een beoordeling van de klacht tegen de Stichting komt zou ik de Raad
willen verzoeken mijn standpunt te bekrachtigen door de klacht, gericht tegen de Stichting, niet
in behandeling te nemen.

Gemakkelijker echter zou het zijn, vandaar mijn beroep via U op de klagende partij, om de
klacht tegen de Stichting in te trekken. Formeel is dat —voor mij althans- van groot belang
terwijl het voor de materigle behandeling van de klacht geen betekenis heeft, aangezien ik
volledig beschikbaar ben als hoofdredacteur tegen wie het klaagschrift zich richt; daarnaast
betreft het hier een tuchtrechtelijke klacht en geen civielrechtelijke procedure.

[Relevanter en interessanter is natuurlijk de inhoud van de klacht, die kort en goed neerkomt
op

de vraag hoe het NOS-Journaal in het onderhavige geval met (anonieme) bronnen is omgegaan,
die in het door mr Knijff genoemde overleg andere mededelingen doen dan zij in de
vertrouwelijkheid van het gesprek met ons hebben gedaan.

Dat maakt deze klacht —en dat realiseer ik mij- een moeilijke. Tegenover de ontkenning van mr
Demmink staat een andere lezing onzerzijds, waarbij ik meen dat wij niet lichtvaardig met de
gegaarde informatie om zijn gegaan.

-De bijgevoegde artikelen van Panorama en de Gay-krant, plus de tekst van het
hoofdredactioneel commentaar dat wordt geciteerd, laat ik buiten beschouwing aangezien er,
mijns inziens, geen directe relevante is voor de klacht tegen ondergetekende.

I'Voor een goed begrip van de werkwijze van het Journaal in deze volgt hieronder een
gedetailleerd verslag van researchredacteur en verslaggever Lex Runderkamp, die zich intensief
met de onderhavige zaak heeft bezig gehouden. Het gaat hier om een vrij vitgebreide verklaring,
om een compleet beeld te schetsen van de wijze van opereren van het Journaal.

-UNaar mijn inzicht wordt op deze wijze mijn stelling ondersteund dat onze informatie niet op
lichtzinnige of gemakkelijke wijze in een uitzending terecht is maar is gebaseerd op de
verklaringen van een relevante nieuwsbron uit de leiding van de betrokken media.

[“Topambtenaar van justitie Joris Demmink trok al in 2000 de aandacht van de
researchredactie van het Journaal. In maart dat jaar deden we een onderzoek naar de vraag of
de Belgische affaire Marc Dutroux vertakkingen had in Nederland. Het was de tijd dat de
Zandvoortse kinderpornozaak weer was opgelaaid en de media voor de deur lagen bij de
Belgische werkgroep Morkhoven. De naam Joris Demmink was me genoemd in gesprekken
met opsporingsambtenaren. Die vertelden over een onderzoek dat in 1998 had gedraaid vanuit
een zeer geheime locatie in Utrecht: een onderzoek naar een netwerk van topambtenaren, twee
hoofdofficieren, een oud-bewindsman, een oud-advocaat van de Koningin en een enkele
hoogleraar die seks met minderjarige jongens zouden hebben. Het onderzoek was gestart op
aanwijzing van het College van Procureurs-Generaal — daartoe aangezet door de hoofdofficier
van Amsterdam Vrakking,

Demmink speelde in dat onderzoek een belangrijke rol. Rechercheurs hadden het vermoeden
dat deze topambtenaar informatie over het opsporingsonderzoek had doorgespeeld aan een
van de hoofdverdachten, de Amsterdamse hoogleraar Van R., met wie hij bevriend was. De
hoogleraar had daardoor vervolging weten te ontlopen, zo meenden de rechercheurs. Het hele

118



zogeheten embargo-onderzoek was — in de visie van de betrokken justitie- en
politiemedewerkers - op de klippen gelopen doordat opsporingsinformatie bij de verdachte
was beland via de ambtelijke top.

Zo raakten wij geinformeerd over het feit dat de positie van Demmink in de top van justitie al
jaren onderwerp van intern debat is. Bij zijn benoeming tot Secretaris-Generaal inventariseerde
en onderzocht de AIVD ongeveer veertig geruchten over de levenswandel van Demmink.
Harde bewijzen ontbraken. Dus de AIVD gaf een verklaring van “geen bezwaar™ tegen de
benoeming, Maar de verdenking van notabene justitie-medewerkers tegen Joris Demmink is
altijd blijven bestaan, weten we bij het Journaal uit eigen onderzoek.

-8 oktober 2003 publiceren Panorama en de Gay Krant hun verhaal over de topambtenaar. Het
Journaal krijgt voorinzage in de tekst maar besluit er niet over te publiceren. Want de bladen
kunnen geen overtuigende bronnen aanhalen om de beweringen te onderbouwen. Nova zet de
kwestie nationaal op de media-agenda met het Krol-interview. Maar wij houden vast aan de

lijn dat er eerst echt nicuws moet ontstaan.

' Wel volgt de researchredactie de kwestie op de voet. Want wij weten dat er al zoveel ‘rook’ is
over deze topambtenaar dat de zaak politieck zou kunnen exploderen. Zo ontdekken we in de
volgende dagen dat de hoofdredacteuren Hitzert en Krol op zondag 19 oktober thuis bij
Demmink zitten te praten. Zonder juristen. Opmerkelijk zo’n prive-ontmoeting bij de man

thuis op zondag terwijl de officiele lijn van justitie is dat de bladen hard aangepakt gaan
worden. We horen de volgende dag dat Demmink het interview niet afgedrukt wil zien in de
Gay Krant en in Panorama, Het Journaal bericht niets over deze mislukte verzoeningsoperatie.

IDe media spreken steeds over “een topambtenaar” van justitie. Minister Donner dreigt alle
media voor de rechter te slepen die de ambtenaar nader identificeren. Het ANP meldt:
“Minister Donner van Justitie ziet vooralsnog geen reden om een onderzoek in te stellen. ‘Er
is nog geen spoor van rook, laat staan vuur’, aldus Donner in een reactie. De ziedende
minister hekelde in het Radio 1 Journaal ‘deze vorm van journalistiek die op geruchten is
gebaseerd’. Hij kwalificeerde het stuk als ‘moddergooien’.”

Ook de woordvoerder van minister Donner, Annemarie Stordiau, kondigt een stevige reactie
van Justitie aan. Juristen bekijken hoe de twee tijdschriften kunnen worden aangepakt. Deze
woordvoeringsliin wordt strak voortgezet hoewel wij weten dat het slechts een deel van de
waarheid is. Want we weten bijvoorbeeld dat Henk Krol heimelijk benaderd is door een
ambtenaar van justitie.

_IHet journalisticke moment voor het Journaal breekt aan op 14 oktober 2003. De
jongensprostituee Frank L. doet formeel aangifte bij justitie tegen Demmink. Woordvoerders
van zowel parket Den Bosch als het College van Procureurs-Generaal in Den Haag bevestigen
formeel tegenover het Journaal dat de rijksrecherche is ingeschakeld om de aanklacht te
onderzoeken. Aangifte tegen de hoogste ambtenaar van Justitie is nieuws, menen we bij het
Journaal. Daarom spreken we ook niet verhullend over “een topambtenaar”, zoals de meeste
media wel doen. Dat de aangifte is gericht tegen de secretaris-generaal is relevant. Dus dat
bericht het Journaal dan ook, zonder overigens de naam Joris Demmink te gebruiken. Want die
naam is niet relevant. Het is een kort bericht van 80 seconden. zonder verslaggever in beeld,
niet al te nadrukkelijk gebracht.

IDe media gaan er vervolgens van uit dat Justitic nu het Journaal gaat aanpakken omdat wij de

“topambtenaar” veranderd hebben in de “secretaris-generaal”. De minister had nog zo gezegd
dat hij “dreigt met juridische stappen als de naam van de betrokken ambtenaar openbaar zou

119



worden gemaakt”(ANP).

-UMaar mr. Knijff, de advocaat van Demmink, neemt het op de radio op voor het Journaal. “Het
Journaal doet verslag van de gebeurtenis van vandaag (de aangifie/Lru). Dat is niet meer dan
normaal.”

-ITwee dagen later meldt Justitie dat de aangifte weer is ingetrokken. De jongensprostitué zou
hebben toegegeven dat hij een valse verklaring had afgelegd. Het Journaal meldt die
ontwikkeling meteen al in de middagjournaals. En ook ‘s avonds meldt het Journaal dat de
aangifte volgens justitie vals is. De researchredactic heeft wel een extra check uitgevoerd.
Diezelfde middag was via een tussenpersoon de melding gekomen dat de aangever Frank L.
ontkent dat hij een valse aangifte heeft gedaan. Hij zou onder druk zijn gezet om zijn
verklaring in te trekken. Ik ontmoet de jongen in Cromvoirt, een half uur voor het acht wur
journaal. Logistiek staat alles klaar - camera, straalverbinding etc. Als deze getuige zelf
aannemelijk kan maken dat Justitie niet de volledige waarheid vertelt, dan gaan we zijn
bewering uitzenden, zo is met de hoofdredactie afgesproken. Op voorhand besluiten we om
het acht uur journaal over te slaan, want de belangrijke inschatting over de betrouwbaarheid
van de bron moet niet overhaast gemaakt worden. Na een lang gesprek oordeel ik zelf dat
Frank L. deze avond geen overtuigend verhaal kan vertellen. Hij is gestresst, in de war,
achterdochtig, wil vooral zichzelf rechtvaardigen. Dus de avondjournaals beperken zich tot de
melding dat de aangifte tegen de topambtenaar is ingetrokken, precies op dezelfde wijze als
alle ander media dat doen. Frank L. heefi zijn zaak inmiddels in handen gelegd van advocaat
Hamer uit Amsterdam.

i Justitie draait die namiddag wel op volle toeren richting de media. Nog geen half uur nadat
Frank L. zijn verklaring heeft ingetrokken gaat er een persbericht uit. Dat persbericht is al
eerder die dag voorbereid terwijl Frank L. nog wordt verhoord, verklaren woordvoerders van
het College van PG’s later tegenover ons. Annemarie Stordiau belt mij ongevraagd met een
reactie van minister Donner (die in het buitenland verblijft). Het geeft aan dat Justitie alles in
het werk stelt om het imago van de topambtenaar te repareren.

~/Drie dagen later, op zondag 19 oktober, zit Demmink thuis te praten met Henk Krol en Frank
Hitzert. Het gesprek is tot stand gekomen dank zij bemiddeling van iemand die zich “Fred
Bakker” noemt, een ambienaar van justitie (hoofd wagenpark) die in het weekend namens de
Secretaris-Generaal contact heeft gezocht met Henk Krol! Het Journaal heeft de hand gelegd
op een emailcorrespondentie tussen Demmink en hoofdredacteur Hitzert van Panorama,
waaruit blijkt dat het contact “achter gesloten deuren”, zoals het Journaal het in de betwiste
uitzending noemde, daadwerkelijk op 19 oktober plaatsvond.

120



Demmink wil dat de bladen rectificeren; de bladen willen dat niet. Ze willen slechts
weerwoord halen op het eerdere artikel. Er wordt die zondagavond een interview uitgetypt.

.UiEnkele citaten uit de originele tekst die aan Demmink wordt gemaild.
QUOTE _ .
Vooral de beschuldigingen dert hi) een
vaste bezoeker zou ziyn van de Prmocchiobar i Prasg en het Anne Frankplantsoen i
Eindhoven raken hem zeer “En dat terwijl ik me fuist opwond over de wipze waarop mijn
collega s in Den Bosch omgingen met de privacy van Fons Spooren. Die man had :n mijn
ogen echt wel uit de publiciteit kunnen worden gehouden. Zeker toen de burgemeester van

Eimndhoven er ook nog eens het verhaal over de HIV-besmetting op loshet. had ik het gevoel

dat het allemaal een stuk zorgvuldiger had gekund, Wat had hyj misdaan® Hii vroey niet naar

leeftiden. Dat kan ik me voorstellen Wie doet dat wel als je denkt niets strafbaars e doen”

UNQUOTE

QUOTE

Tets soortgelijks geldt voor miin bezoekjes aan Praag 1k ben er de afpelopen twazlf jaar erg
vaak geweest. Soms wel drie keer per jaar Toch is het zeker zo dat ik er het laatste half jaar
nied meer ben geweest. De beweningen dat ik onlengs nog gesien rou #ijn. mn dus khinkkiare
nonsens e periode dazarvoor was 1k vooral m Tsjechie. omdat ik er in diverse besturen zit
overleg voerde met de deken en de orde van advocaten en de numster van Justitie De
PFinocchiokar heb ik nog nimmer bezocht Samen met cen goede vriend wing ik er wel eens

naar gay-hars, maar dat waren dan wel zaken waar absoluut geen onoerbare d

en

webeuren.”
UNQUOTE
Die “goede vriend” was de Nederlandse ambassadeur in Praag in die jaren, geeft Demmink toe
in het gesprek.

IDe bladen houden Demmink voor dat de eigenaar van de Pinocchiobar en een chauffeur van
de club Demmink herkend hebben op een foto. Demmink zegt:

QUOTE

121



“Blijkbaar lijk ik op iemand die er komt Maar ik kom
dazr dus niet Nooit geweest ook ”

UNQUOTE

Wel correct noemt de topambtenaar zijn relatic met cen jongere Praagse vriend die
meespeelde in pomofilms. Deze Libor Ctartlik die in de Gay Krant ¢n Panorama Pavel Cuk

werd penoemd, was 23 toen hij Picter-Jan leerde kennen

Dat is één van de “jonge mannen” waarover het Journaal spreekt.

(I'Demmink laat aan Hitzert weten dat hij het niet eens is met het interview.

-'Wij verwachten dat Demmink nu wel naar de rechter zal stappen. Maar omdat geen van de
partijen een duidelijke stap zet berichten we er niet over in het Journaal.

JOp 5 november verschijnt, na het laatste gesprek ten kantore van mr. Knijff in aanwezigheid
van alle juristen, het wat tweeslachtige hoofdredactionele commentaar van de twee bladen, met
als inleiding dat het “tijd is om u cens bij te praten.” Het is geen echte rectificatie, maar er staat
wel: “Wij concluderen dat onze oorspronkelijke bronnen op basis waarvan de indruk werd
gewelkt dat hij (de topambtenaar) zich schuldig heeft gemaakt aan onoorbaar gedrag
onbetrouwbaar zijn gebleken.”

“’Kort voor 5 november al krijg ik een telefoontje van een bron, die mij al langer veel details
verstrekt over de kwestie. Die meldt: er is rumoer op de redacties, want redacteuren begrijpen
niet dat hun bladen moeten rectificeren terwijl Demmink in zijn gesprekken heeft toegegeven
dat hij op jonge mannen valt. (De hoofdredacteuren zwijgen kennelijk niet op hun eigen
redacties).

Ik vind dat een opvallend element in het verhaal. Want het zou verklaren waarom Demmink zo

122



opereert in deze kwestie. Waarom hij de bladen niet juridisch aanpakt. De woordvoerder van
minister Donner had al tegen me gezegd: “Ik heb hem geadviseerd om met juridische middelen
keihard terug te slaan, maar hij wil dat niet.”

1iOm dit gegeven te checken bel ik met ‘de Journaalbron’. Betrokkenen hebben moeten beloven
dat ze nooit iets naar buiten zullen brengen over de “deal” met Demmink, gemaakt op 30
oktober 2003 op het kantoor van mr. Knijff. Wie de afspraak schendt vreest juridische

gevolgen. Dus ik kan niet zeggen met wie ik heb gesproken. Het Journaal wil zijn bronnen niet
nader omschrijven. Maar om de journalistieke methode van het Journaal te kunnen beoordelen
is wel van belang te weten dat we informatie uit de eerste hand hebben gekregen van een van

de hoofdredacteuren (of van beiden).

Ik bel de Journaalbron die eerst om geheimhouding vraagt en vervolgens begint te vertellen.
Hjj

zegt meteen: “Ik ben tegen mijn zin onderdeel van een doofpotaffaire geworden.” Ik noteer dat
in mijn kladblok en laat dart tijdens het telefoongesprek al aan mijn collega Robert Bas zien. De
zwarte delen beschermen de bron.

TR Py AR

g P
jia A e et

A s e kT L

| U
|l g H.-.,,..._.-‘._/ . - “_h“:: Wi ol

.‘Hierboven in mijn notiticblok staat:

Tk nu onderdeel doofpotaflaire
Geen dienstauto in Anne Frankp
Tk heb eieren voor m'n geld
gekozen

Ik ben niet “met de dienstauto™
In het AFP geweest.

123



Hamer, brief Justitie
thuis Krol

200k de chef Binnenland van het Journaal, Edith Janmaat, kan bevestigen dat er een gesprek
met de Journaalbron plaatsvindt, want ik meld haar via de computer gedurende het gesprek:
“Heb XXX nu aan de lijn”. Edith kijkt naar mij om en lacht. Zij had mij namenlijk gezegd dat
de hoofdredacteuren al dagen niets wilden zeggen.

LLAl snel onderbreek ik de bron, want over alles wat hij mij verteld moet ik zwijgen, zo hebben
we afgesproken. Ik wil hém dus vertellen (en dus checken) dat ik heb gehoord dat Demmink
heeft toegegeven in een gesprek met de hoofdredacteuren dat hij op jonge mannen valt. De
Journaalbron beaamt het direkt. Demmink heeft drie jonge mannen genoemd met naam en
toenaam, onder wie de Tsjechische vriend die zo'n twintig jaar jonger is dan hij. De Tsjech
heeft hij leren kennen tijdens een zijn vele bezoeken aan Praag. De jongen was een pomoster in
homoseksuele films. De kwetsbaarheid van de topambtenaar, zo was gebleken in het
privégesprek

achter gesloten deuren, zit hem er in dat hij met zijn clubbezoeken in Praag niet kan

uitsluiten dat hij ooit met een minderjarige geslapen heeft. Hij is er nooit bewust op uit
geweest, maar kan het niet vitsluiten. Hij zou ook hebben gezegd, probeer ik te checken bij de
Journaalbron, dat hij niet altijd om de leeftijd heeft gevraagd. Ook dat beaamt de bron. Dat
heeft Demmink gezegd toen het gesprek ging over Fons Spooren. Demmink kon zich het
argument van Spooren dat hij nooit om de leeftijd van de jongensprostitué’s had gevraagd heel
goed voorstelen. Demmink kan niet uitsluiten dat hem hetzelfde is overkomen.

L]k realiseer me dat ik op een belangrijk punt ben aangekomen. De bevestiging van de
Journaalbron verklaart waarom de topambtenaar niet naar de rechter is gestapt. Het verklaart
ook waarom de topambtenaar alles via onderonsjes probeert te regelen. Dus ik leg de bron
voor dat ik daar in het Journaal melding van wil maken. Tenzij de betrokken bladen
publiekelijk gaan ontkennen dat dit achter gesloten deuren is gezegd.

De Journaalbron belooft berichtgeving in het Journaal op dit punt niet te zullen ontkennen.
Maar kan het publiekelijk niet gaan bevestigen.

-k bel op 5 november de advocaat van Demmink, mr. Knijff. We voeren een vrij lang gesprek.
Ik leg hem uit dat ik het een probleem vind om me te beperken tot het simpele bericht dat de
bladen gerectificeerd hebben. De zaak is gecompliceerder, zeg ik. Ik vertel ongeveer alles wat ik
weet over Demmink aan de advocaat, inclusief het geheime Utrechtse onderzoek. Dit om mijn
punt te onderstrepen dat er wel degelijk sprake is van ‘rook’ rondom de 8G (wat de minister
ontkent). Het geheime onderzoek, ja, dat kent mr. Knijff. “Maar dat heeft toch tot niets
geleid?” Natuurlijk verwacht ik dat de advocaat gaat ontkennen dat er achter gesloten deuren
iets is toegegeven. Maar ik weet ook van de Journaalbron dat de advocaat zelf niet bij die
gesprekken aanwezig is geweest. Dat vraag ik hem ook, ter bevestiging. Mr. Knijff erkent dat
zijn cliént zonder juridische adviseurs met de hoofdredacteuren heeft gesproken. “ Dus ik

weet niet wat daar allemaal besproken is,” erkent hij.

-UIn algemene zin ontkent hij dat Demmink zoiets als seks met minderjarigen zou hebben gehad.
Ik zeg dat ik dat best wil aannemen, maar het gaat erom dat de topambtenaar een levenswandel
heeft waarbij hij niet kan vitsluiten dat het wel eens verkeerd is gegaan. Dat hij niet altijd de
leeftijd zou hebben gevraagd “ach wat moet het Journaal daar mee?”, vraagt Knijff. Als wij,
heteroseksuelen, een jonge vrouw ontmoeten, dan vragen we toch ook niet hoe oud ze is? Het

is een vreemd gesprek. Maar een kernachtige ontkenning, gebaseerd op feiten, is het niet. De

124



boodschap van de advocaat is: ik was er niet bij en mijn cliént ontkent alles.

L.UIk heb er bewust voor gekozen om de privé-advocaat van Demmink om commentaar te vragen,
niet het ministerie. Het gaat hier immers om het privé-leven van de ambtenaar. Toch word ik
binnen een halfuur gebeld door de woordvoerster van de minister, Annemarie Stordiau. Ze
zegt te weten dat ik zojuist met Knijff heb gesproken. Hij vond het een prettig gesprek, zegt

zij, maar hij is er niet zeker van dat alles goed zal komen. Dat bevestig ik. Ik leg haar uit dat de
lijn van het Journaal zal zijn: de bladen zijn vandaag door de knie#n gegaan, maar het uitblijven
van de aangekondigde juridische stappen heeft te maken met het verleden van de
topambtenaar. Hij is gewoon niet van onbesproken gedrag. Dat belemmert hem om de positie
van SG ook juridisch keihard zuiver te houden.

De kwetsbaarheid van de SG mag ook blijken uit een citaat dat Panorama en de Gay Krant
optekenen tijdens het verboden interview:

Nog persooniker wordt zipn relaas als hij bekent dat hij ~ vanwege alle roddels die er over
hem worden ronduestrooid — nooit op vakantie nagr Thailand durfde “Ln dat terwijl de
cultuur van het land me bijzonder trek In 1981 heb 1k 00l een oversiap wemazak! op
Banukok, maar verder dan de luchthaven ging ik miet Hetzelfde geldt voor een bexstemming

als Sri Lanka. Juist in miin positic moeet ik elke schijn vermijden Ik ben niet achterlijk ™

Ook dit illustreert de kwetsbaarheid van de hoogste ambtenaar van Justitie.

.[IHet Journaal bericht die avond over de bladen die door de knie#n zijn gegaan. In de slotalinea
leg ik uit waarom de zaak in der minne is geschikt. Dat is de betwiste alinea, die aan het eind
van het verhaal opduikt omdat het duiding is. Als we het gedrag van Demmink op zich zelf
nieuwswaardig hadden gevonden zou het aan het begin van het Journaalbericht hebben gestaan.

{IMr. Knijff belt meteen na acht uur en protesteert dat het Journaal suggereert dat zijn cliént
seks heeft met minderjarigen. Ik verwijs naar de letterlijke tekst, waarin dat absoluut niet staat.
Zijn clignt kan het niet uitsluiten, dat is wat het Journaal beweert. En dat maakt dat de zaak in
der minne is geschikt. Maar mr. Knijff houdt vol dat het Journaal suggereert dat de SG seks
heeft met minderjarigen. Om hem ter wille te zijn zeg ik toe om in de latere uitzending expliciet
in de laatste alinea erbij tc vermelden dat van “onoorbaar gedrag” nooit is gebleken.

Het debat die avond raakt de kern van onze twist. Volgens Demmink heeft het Journaal
beweerd dat hij seks met minderjarigen zou hebben gehad. Dat is de misvatting. Het Journaal
heetft alleen willen beweren dat de kwestie met de bladen in der minne is geschikt omdat a) de
bladen hun feiten niet konden hard maken en b) Demmink zich kwetsbaar voelt over zijn
privé-leven.

.[iNa publicatie in het Journaal krijgen wij, net als de bladen, te maken met het dubbele gezicht
van Joris Demmink. Naar buiten toe wordt het bericht in het Journaal bestreden, maar intern
stuurt Demmink aan op een onderonsje. Eerst verzoekt hij ons te rectificeren omdat de
hoofdredacteuren zouden ontkennen met ons gesproken te hebben. Dat weigert het Journaal.
Vervolgens hoeft het Journaal niet te rectificeren maar slechts de gelegenheid te geven aan mr.
Knijff om in het Journaal — enkele dagen later - te kunnen zeggen dat zijn cliént het niet met de

125



berichtgeving eens is. Ook dat weigeren we. Vervolgens komt het voorstel om in een verslag
over de kwestie Anne Frankplantsoen (de rechtbank doet later die week uitspraak) terloops
mee te nemen dat de topambtenaar het niet eens is met de eerdere melding in het Journaal dat
hij op jonge mannen valt en niet altijd naar de leeftijd heeft gevraagd. We hoeven mr. Knijff
dan niet eens te interviewen. Ock dat weigert het Journaal. Dan kondigt mr. Knijff “fermere
juridische stappen™s aan. Wij zeggen dat we dat met vertrouwen tegemoet zien.”

LE'Tot zover het verslag van Lex Runderkamp, waaraan ik nog het volgende zou willen
toevoegen.

LiDe relevantie van de publicatie wordt door de klager niet ter discussie gesteld. Uiteraard
hebben wij afgewogen of zaken die een kennelijk privé-karakter hebben, toch een plek in de
openbaarheid zouden moeten vinden. Wij hebben, gegeven de belangwekkende positie van de
secretaris-generaal van het ministerie van justitie, de hoogste ambtenaar dus van het
departement waar wetten worden voorbereid en gemaakt en morele kaders in wetgeving
worden vastgelegd, gemeend wel tot publicatie te moeten overgaan: zijn functioneren zou
ongetwijfeld precair worden indien zijn persoonlijke handel en wandel ter discussie zou komen
te staan en daardoor mogelijk het opereren van het departement beinvioeden.

Ik vind dat, en dat meen ik, overigens een moeilijke afweging, die ook speelde in de zaak-
Oudkerk, omdat ik me realiseer wat de gevolgen kunnen zijn van aanhoudende publiciteit voor
de persoonlijke en werkomstandigheden van mensen die door onze belangstelling worden
getroffen. Dit terzijde.

LZMr Demmink vraagt U ons te verzoeken Uw uitspraak ook in uitzendingen van het
NOS-Journaal

te openbaren, ik neem aan in samengevatte vorm.

Zoals U wellicht weet heeft het NOS-Journaal het zogenoemde convenant met de Raad niet
ondertekend; wij hebben bezwaren tegen het in onze ogen te grote automatisme dat uitspraken
in het eigen medium gepubliceerd dienen te worden (tenzij er zwaarwegende belangen zijn die
zich daartegen verzetten). Het convenant schakelt op dit punt in essentie —meen ik althans- de
eindverantwoordelijkheid van de hoofdredacteur voor de publicaties in zijn of haar medium te
zeer uit en is daarbij niet toegesneden op het medium televisie.

U1k hecht er echter aan om in deze zaak nu al te verklaren dat, indien de Raad de klacht van mr
Demmink volgt, het NOS-Journaal die uitspraak (in samengevatte vorm) zal publiceren in de
eigen uitzending, Dat lijkt mij een kwestie van “fair play’. Ik neem aan dat mr Demmink het

met mij eens zal zijn dat publicatie in het Journaal achterwege kan blijven indien de klacht
wordt afgewezen.

Tot slot: de volledige tekst van de uitspraken van Uw Raad publiceren wij, voor zover ze het
NOS-Journaal betreffen vanzelfsprekend, altijd op onze website, die sinds 15 mei 2003 actief
is.

Op basis van bovenstaande wil ik volhouden dat het NOS-Journaal terecht en op juiste wijze
heeft geopereerd, en verzoek ik de Raad de klacht van mr Demmink af te wijzen.

Met vriendelijke groet,

Hans Laroes

126



Hoofdredacteur NOS Journaal

Gerelateerde links:

£] NOS publicatie
oor de Journalistick

Gerelateerde videos:

LY = Bookmark (Een bookmark kan met de rechtermuisknop aangekliki worden en met "snelkoppeling kopieren® kan de link
gekopieerd worden om indiscussies elders te plakken zodat exact naar het punt van de bookmark hier wordt verwezen)

127





